Vijf jaar Na-Nomi: een doorslaand succes

In 2013 bundelden logistiek bedrijf Nabuurs en NOMI Co-Packing hun krachten in een nieuwe joint venture: Na-Nomi. Vijf jaar later is het succes groter dan beide partners hadden durven dromen.

André van Peer, directeur van NOMI Co-Packing, vertelt hoe het idee voor een samenwerking met een logistiek dienstverlener is ontstaan. “We zagen hoe bepaalde, relatief eenvoudige co-packwerkzaamheden niet meer bij co-packers werden uitgevoerd, maar werden uitbesteed aan logistiek dienstverleners. Bijvoorbeeld het etiketteren of krimpen van producten, maar ook het afvullen van displays. Wij zijn toen op zoek gegaan naar een logistiek dienstverlener om mee samen te werken, want we wisten dat er zo een win-winsituatie zou ontstaan: NOMI brengt de kennis en ervaring mee van het co-packen zodat de logistiek dienstverlener zich kan blijven focussen op hun logistieke activiteiten.”

Efficiënt 

Die partner werd gevonden in logistiek dienstverlener Nabuurs. Directeur Ard Nabuurs: “Onze klant Heinz wilde dat wij zowel logistiek als co-packing zouden gaan doen. Al snel kwamen we erachter dat dat iets heel anders is dan alleen orderpicken. Waar je bij orderpicken hele dozen verplaatst, heb je bij co-packing echt de consumenteneenheden in je handen. Daar moet je verstand van hebben om het efficiënt te kunnen doen en via een relatie van ons kwamen we in contact met André van Peer. Samen kwamen we al snel tot de conclusie dat een samenwerking ons allemaal verder zou helpen: wij wilden een professional op het gebied van co-packing aan onze zijde hebben en NOMI wilde graag bewegen richting geïntegreerde co-packing, dus hebben we samen deze kans gepakt.”

Uniek concept

Na-Nomi biedt een uniek concept in de markt. Er zijn wel meer co-packers die bij transporteurs in-house zitten of die op hun eigen locatie de co-packing van logistieke bedrijven overnemen, maar dan heeft de klant nog altijd met twee bedrijven te maken. “Onze joint-venture is echt uniek, want onze dienstverlening is écht volledig geïntegreerd”, vertelt André. “We hebben onze ICT-systemen en klantenservice geïntegreerd en er is altijd zicht op de producten, wat voor de traceability belangrijk is, en ook resulteert in kortere levertijden. Bovendien is onze manier van werken beter voor het milieu: er wordt immers geen CO2 uitgestoten door vervoer van en naar een co-packer.”

Mijlpalen

Bas Coenen, general manager van Na-Nomi, is al vanaf het begin betrokken bij de joint venture. “We zijn eigenlijk vanaf dag 1 begonnen met groeien en niet meer opgehouden”, vertelt Bas. “Onze omzet is in 2014 al verdubbeld ten opzichte van die in het eerste jaar, in 2013. En in 2017 hebben we díe jaaromzet weer verdubbeld. De groei ging zo snel dat we in 2015 alle plannen hebben herzien en nieuwbouwplannen hebben gemaakt. Zelfs dat nieuwe gebouw is nu eigenlijk alweer te klein! Je kan dus wel zeggen dat we de afgelopen vijf jaar heel wat mijlpalen hebben bereikt.”

Gestage groei

Ook André van Peer is trots op wat er de afgelopen jaren is gebeurd. “De gestage groei in activiteiten en omzet is heel mooi. Waar ik met name trots op ben is de semi-automatische afvullijn voor displays die we samen met een leverancier ontwikkeld hebben.” Ard: “Het feit dat we in slechts vijf jaar tijd zo hard zijn gegroeid is echt bijzonder. Ik had eigenlijk verwacht dat het aantal personeelsleden zou blijven steken op 50 of 60. Op sommige momenten zijn dat nu echter, inclusief de flexibele schil, al zo’n 200 co-packprofessionals. Het is groter geworden dan we hadden gedacht en hopelijk groeien we de komende jaren nog verder. Met alle grote klanten die we hebben, zoals Heinz, Mars en Nutricia, denk ik dat dat wel gaat lukken!”

  • Vijf jaar Na-Nomi: een doorslaand succes