Deense start-up Heaply
verovert Europa met vegan zoetwaren in Doystyle Bag

Klanten van NOMI

"Zij opereren werkelijk op Champions League-niveau"

Als start-up leverancier van veganistische zoetwaren kreeg het Deense merk Heaply met allerlei uitdagingen te maken. Niet alleen tijdens de ontwikkeling en productie van lekkere kwaliteitsproducten, maar ook met de ontwikkeling van de best passende winkelverpakking. Tijdens een intensieve samenwerking met Nomi Co-Packing kozen zij voor de handige Doystyle Bag. Heaply-oprichter Jens Hoe kijkt terug op een leerzame periode waarin hij in Nomi Co-Packing een bijzonder betrouwbare partner vond.

Het mag anders

“Door een bedrijfsreorganisatie moest ik mijn rol als Global Category Manager Food bij een internationale retailer achter mij laten. In de paar maanden dat ik werkloos thuis zat had ik het gevoel dat ik iets zinvols moest doen en een doel moest hebben dat verder ging dan een normale baan. Net als veel andere mensen eet ik de laatste jaren steeds vaker vegetarisch en veganistisch. Ik besloot om de markt van de zoetwaren te onderzoeken en zag dat veel producten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland kwamen en dat de veganistische merken er vrij sober uitzien. Ik kreeg het gevoel dat het anders mocht.”

Lekkere zoetwaren bieden, maar dan veganistisch

“Met een budget van slechts 20.000 euro startte ik in januari 2021 Kopenhagen Konfectionery, wat achteraf misschien niet de beste tijd was. In de zomer van datzelfde jaar bedacht ik Heaply; een plant based zoetwarenmerk met een frisse uitstraling. Hierbij wilde ik niet per se vertellen waarom veganisme een goede keus is. Nee, ik wilde lekkere zoetwaren bieden zonder fratsen, maar dan wel veganistisch en met een beetje humor. In minder dan een jaar stond het merk!”

Lekker voor iedereen

“We begonnen met een alternatief voor populaire zoetwaren, zoals banana mallows. Normaal wordt hierin melkchocolade en gelatine gebruikt, maar dat zijn dierlijke ingrediënten. Wij kozen voor pure, melkvrije chocolade en eiwitten van zeewier als vervanger van gelatine. Verder wilden we geen gebruik maken van palmolie en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. In maart 2022 draaiden we de eerste batch van vijf verschillende producten, die twee maanden later al in de schappen bij een Deense retailer lagen tegen een betaalbare prijs. We willen namelijk niet in een nichemarkt terechtkomen, maar door iedereen gewoon lekker gevonden worden. Niet alleen door mensen die bewust voor veganistisch kiezen. Daarom is het ontwerp van de verpakking ook een belangrijk onderdeel van het merk.”

Van standaard zakje naar Doystyle Bag

“Deze vijf verschillende smaken werden verpakt in een standaard voorgevormd zakje, maar dat was niet ideaal. Vanuit mijn netwerk hoorde ik over Nomi Co-Packing. Zij zouden mij kunnen helpen bij de ontwikkeling van een nieuw zakje. Begin 2024 nam ik voor het eerst contact met hen op. Er volgde veel overleg over hoe zij te werk gaan en wat er allemaal bij komt kijken. Later, tijdens mijn bezoek aan hun productielocatie in Nederland viel het mij op hoe professioneel het er bij NOMI aan toe gaat. Wij zijn nog maar een klein bedrijf, maar zij opereren werkelijk op Champions League-niveau. Om een beter alternatief te bieden voor het standaard zakje hebben we gekozen voor een Doystyle zakje met kleinere afmetingen, waarmee we richten op een gemakkelijk grab & go-product.”

Probleem kalm en professioneel opgelost

“Tijdens de productie controleren de mensen bij NOMI het proces continu. Zelf ben ik nogal ongeduldig, maar inmiddels realiseer ik mij dat dit juist erg belangrijk is.

Bij de uiteindelijke productie hadden we een probleem met onze folies. Het basismateriaal bleek niet van de juiste kwaliteit. Hierdoor moesten wij op het laatste moment wisselen van folieleverancier. Met de steun van NOMI slaagden we erin om het juiste kwaliteitsniveau en de optimale maatvoering te bereiken voor het lopende project. Het is duidelijk dat zoiets niet het perfecte begin is van een partnerschap, maar de mensen bij NOMI bleven kalm en professioneel en zorgden ervoor dat het project zou worden uitgevoerd zodra de folie klaar was. Natuurlijk moest die ook eerst getest worden, wat hun organisatie stevig onder druk zette. Uiteindelijk verliep de test en de productie soepel en heeft Nomi Co-Packing ons heel wat zorgen uit handen genomen. Door hun flexibele houding konden we begin juni alsnog de ruim 200.000 zakjes aan onze klanten leveren, slechts een maand later dan de oorspronkelijke deadline. Gelukkig was dat voor onze klanten gelukkig geen probleem.”

Afspraken zijn echt afspraken

“Door de samenwerking met de mensen van Nomi Co-Packing zijn wij zelf in een enorme leercurve terecht gekomen. Met de opgedane ervaring gaan wij onze eigen supply chain beter structureren. Ook heb ik geleerd dat afspraken met NOMI ook echt afspraken zijn. Zij zijn zeer betrouwbaar en professioneel, en dat is precies wat wij nodig hebben. Inmiddels liggen onze zoetwaren in 1600 winkels verspreid over Europa en zien we kansen om het aantal landen waarin Heaply in de winkels ligt flink uit te breiden. Wetend dat Nomi Co-Packing gemakkelijk naar grote aantallen kan opschalen maak ik mij daar geen zorgen over.”

Wilt u, net als Heaply, vertrouwen op betrokken professionals voor het verpakken van uw zoetwaren,  chocolade, bakkerijproducten, droge deegwaren of snackproducten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een passende offerte.