Ik krijg ook alle vrijheid om dingen te proberen en uit te voeren en ik merk dat er ook naar me geluisterd wordt."
Luka
Veljovic
Stagiair Logistics
Stagiaire Luka Veljovic (21) sluit deze week zijn veertien weken durende stage bij Nomi Co-Packing af. Hij vertelt graag waarom hij het zo naar zijn zin heeft gehad.
Luka volgt de opleiding Logistics Engineering aan de NHTV in Breda. Zijn stage bij Nomi Co-Packing is zijn eerste stage en die bevalt hem meteen heel goed. “Als ik iets wil weten of gegevens nodig heb, dan hoef ik er maar om te vragen en het wordt voor me opgezocht en uitgedraaid. Ik krijg ook alle vrijheid om dingen te proberen en uit te voeren en ik merk dat er ook naar me geluisterd wordt. De medewerkers van Nomi Co-Packing waarderen het dat ik meedenk en ze komen zelf ook met ideeën die ik kan toepassen. Dit schooljaar moet ik nog een stage bij een ander bedrijf gaan doen en ik ben nu al bang dat het niet zo leuk zal zijn als bij Nomi Co-Packing!”
In- en uitslag pallets
De stage-opdracht van Luka luidt: verlaag de kosten door het optimaliseren van het proces van in- en uitslag van de pallets. “Dus eigenlijk alles vóór en na de productie: van het moment dat de pallets binnenkomen tot het moment dat ze weer weggaan. Dat proces bestaat weer uit een aantal subprocessen, zoals het uitladen van de vrachtwagen, scannen en in de stellingen plaatsen. Over sommige processen waren al data beschikbaar, maar ik heb ook zelf met een stopwatch metingen gedaan.”
Scannen
Luka heeft diverse bevindingen gedaan. “Het viel mij bijvoorbeeld op dat er veel tijd wordt verbruikt met scannen. Soms duurde het een halve minuut – van het hele proces van vijf minuten – om alleen al de locatie van een pallet vast te stellen. Er zijn makkelijker manieren om dat te bepalen. Bijvoorbeeld met RFID-technologie, of met vaste scanners in plaats van mobiele scanners. Ik onderzoek nu welke investering van waarde zou kunnen zijn.”
Heftrucks
Daarnaast analyseerde Luka de inzet van de heftruckchauffeurs. “Nomi Co-Packing heeft vijf heftruckchauffeurs in vaste dienst, naast een aantal flexibele chauffeurs die naar behoefte kunnen worden ingezet. Uit mijn onderzoek blijkt echter dat er altijd minimaal zeven aanwezig zijn, die ook echt allemaal nodig zijn. Het zou goedkoper kunnen zijn om twee extra vaste chauffeurs in dienst te nemen.”
Inladen vrachtwagen
Luka heeft ook onderzocht hoe een vrachtwagen het efficiëntst kan worden ingeladen. “Dat kan op twee manieren: de heftruckchauffeur kan de pallet voor de vrachtwagen zetten waarna de vrachtwagenchauffeur de pallet met een pompwagen in de vrachtwagen zet, en een manier waarbij de heftruckchauffeur twee pallets één voor één voor de vrachtwagen zet en ze vervolgens allebei tegelijk in de vrachtwagen schuift. De laatste methode bespaart 5,2 seconden. Met 337 pallets die er gemiddeld per dag in en uit gaan, is dat een behoorlijke besparing!”
Toekomst in co-packing
Zijn stage bij Nomi Co-Packing zit er na deze week op. Ziet Luka een toekomst voor zich in de co-packingindustrie? “Ik wil na mijn afstuderen eerst nog een master behalen, dus het zal nog even duren voordat ik ga werken. Maar het lijkt me wel heel leuk om in deze branche te werken!”