Martinez Chocolade
Miljoenen seizoensproducten per jaar verpakt
Als een van de grootste chocoladeproducenten van Nederland focust Martinez Chocolade zich op waar zij heel goed in zijn: het maken van honderden miljoenen chocoladeproducten per jaar.
Om al die heerlijke chocolaatjes op een perfecte manier in consumentenverpakkingen te verwerken zetten de specialisten van Nomi Co-Packing zich zo’n 20 weken per jaar in. Dat is waar zij goed in zijn!
Lange termijnvisie
“Mijn opa en oma Wim en Tiny Stam namen in 1952 de chocolaterie van mijn overgrootmoeder op de Bos- en Lommerweg in Amsterdam-West over”, aldus Wim Barendsen, die tot de derde generatie in het familiebedrijf behoort. “Zij bouwden verder aan het succes en openden nog enkele winkels in Amsterdam. Opa en oma kregen zeven dochters en één zoon: Martin. Zo ontstond de naam Martinez: Martin en zusters. Oom Martin ontwikkelde zich als een rasondernemer en wilde het bedrijf verder uitbouwen tot een ambachtelijk chocoladeproductiebedrijf met eigen winkels. Na het steeds verder uitbreiden van de vroegere productielocatie op industrieterrein in Amstelveen-Legmeer, zitten we sinds kort in een compleet nieuwe fabriek even verderop in Amstelveen. Hier hebben we de productielijnen geoptimaliseerd en richten we ons op continuering voor de lange termijn.”
Handmatig ambacht en geautomatiseerde productie
“Er werken nu acht familieleden in het bedrijf en af en toe komen de gepensioneerde familieleden nog een handje helpen. Samen met ons team van zo’n 70 tot 80 man produceren we allerlei chocoladeproducten. Van handmatig gevulde likeurbonbons en reguliere chocoladefiguren tot chocolaatjes voor alle seizoenen en feestdagen. Al deze producten leveren we aan onze acht Martinez Chocolatier franchisewinkels, aan bakkerijen en zoetwarenwinkeliers, gespecialiseerde groothandels, de B2B-markt en supermarktketens. De combinatie van handmatig ambacht en geautomatiseerde productie van volume, plus de mix van afnemers is de basis van ons succes. Zo werken wij met veel liefde voor het vak aan de ontwikkeling en productie van de lekkerste en mooiste chocoladeproducten die ook nog eens mooi verpakt zijn. Alles moet kloppen!”
Toffeereep in gemechaniseerde verpakking
“Oom Martin had jarenlang een droom om een eigen toffeereep op de markt te brengen. Het werd de Toffeebreak, een reep van stevige toffee omhuld met chocolade. Om deze per stuk in een flowpack te verpakken kwamen we in contact met Nomi Co-Packing. Dat was in 2015 en gedurende dat project kwam ik bij het familiebedrijf in dienst. Voor ons was dit één van de eerste gemechaniseerde verpakkingen. Met de mensen van Nomi Co-Packing hadden we een erg fijne en intensieve samenwerking, maar de reep werd geen verkoopsucces. Later hebben we het nog een paar jaar geprobeerd met Toffeebreak Bites, de mini-variant die per 150 gram verpakt werden in een doystyle zakje. Helaas liep die ook niet goed genoeg. Momenteel zijn we bezig met een aangepaste versie die door ons personeel goed wordt ontvangen.”
Seizoensgerelateerde chocolade in blokbodemzakjes
“De relatie met Nomi Co-Packing kreeg hierna nog een andere kans. Van een grote retailer kregen we de opdracht om 140 miljoen seizoensgerelateerde chocolaatjes te produceren. Zo’n grote opdracht voor seizoensproducten hadden we toen nog niet eerder gehad. Binnen onze fabriek schakelden we over op dag-, avond- en nachtdiensten. Intern is zoiets nog wel te regelen, maar Nomi Co-Packing moest ook meebewegen om alle producten in blokbodemzakjes te verwerken. Met elkaar hebben we de schouders eronder gezet en hebben we alles netjes op tijd kunnen leveren.”
Mono- en mixverpakkingen
“In de loop van de jaren zijn er meer grote retailers waarvoor wij vergelijkbare seizoensproducten mogen maken. Voor Nomi Co-Packing betekent dat dat zij daar zo’n 20 weken per jaar voor ons chocoladeproducten verpakken in zowel mono- als mixverpakkingen. Bij hen hebben we een paar fijne contactpersonen, waarmee we een paar keer per week contact hebben. Onze contactpersoon bij customer support is erg pragmatisch. Zij heeft veel ervaring op de productievloer, wat ons veel positiviteit en vertrouwen geeft. Ook de mensen van de kwaliteitsafdeling springen eruit met als resultaat dat onze producten op een technisch perfecte manier verpakt worden volgens de hoogste kwaliteitseisen. Zelfs het clipje sluit mooi en zit precies op de goede plek. Ik ervaar Nomi Co-Packing als een betrokken partner met veel kennis en kunde, waardoor zij hoge kwaliteit leveren. Dat zorgt er ook voor dat het soms best een beetje saai wordt, want het loopt gewoon!”
Produceert u ook seizoensproducten van chocolade, zoetwaren of deegwaren en wilt u die laten doseren en afvullen door een gecertificeerde en flexibele co-packer? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een passende offerte.