Rotterdammertjes

Den Haag heeft z’n Hopjes, maar Rotterdam had nog geen eigen snoepje. Daar moest verandering in komen, vond Olaf Ouwerkerk, want Rotterdammers zijn trots op hun stad. Hij bedacht een typisch Rotterdams snoepje: Rotterdammertjes. 

Wat maakt deze snoepjes nou typisch Rotterdams? Olaf: “Rotterdammertjes zijn vormgegeven als bouwsteentjes, omdat dat de werklust en de mentaliteit van de inwoners typeert. Het is daarnaast een heel duidelijke link naar de wederopbouw van de stad en de architectuur. Ook de smaak is stoer, niet te zoetsappig, met kaneel als verwijzing naar Rotterdam als havenstad en mint om te typeren hoe fris de stad is.” Hoewel Olaf eigenlijk de volledige productie in Rotterdam wilde houden, koos hij er toch voor om de snoepjes die voor toepassing in de horeca per stuk verpakt moesten worden, bij NOMI Co-Packing in Etten-Leur te laten verpakken. 

Goede ervaringen

“Dat we bij NOMI Co-Packing terecht zijn gekomen, is eigenlijk min of meer toeval. Ik heb geen achtergrond in de zoetwarenindustrie – ik werkte als marketingverantwoordelijke bij een energiemaatschappij – en ik ken dus ook niet de weg in de wereld van het flowpacken. Onze drukker had goede ervaringen met NOMI Co-Packing en omdat Etten-Leur niet ver van Rotterdam is, ben ik met hen in zee gegaan.”

Diverse verpakkingsvormen

Rotterdammertjes zijn er in diverse verpakkingsvormen. “De doosjes die in de winkel liggen en de minidoosjes die hotels aan hun gasten geven, worden door een sociale werkplaats in Rotterdam ingepakt omdat ik het belangrijk vind om Rotterdammers met een achterstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen. Zij kunnen echter geen individuele snoepjes flowpacken en daarvoor werken we dus samen met NOMI Co-Packing.”

Prettige samenwerking

De samenwerking verloopt goed, vertelt Olaf. “We zijn vanaf het begin meegenomen in het proces. Toen het resultaat aanvankelijk niet was wat we ervan verwachtten, is met ons meegedacht. Zowel ikzelf als mijn ontwerper had nog nooit een flowpack ontworpen en de Euromast, Erasmusbrug en het Centraal Station die we gecentreerd op de verpakking wilden hebben, stonden op de eerste dummies aan de zijkant. Het heeft wat moeite gekost om dat goed te krijgen, maar het is gelukt en nu staat de Euromast precies in het midden. Daaruit blijkt wel dat bij NOMI Co-Packing vakmensen werken, die niet zomaar klakkeloos uitvoeren wat je hen vraagt, maar die echt meedenken. Hadden ze wél precies gedaan waarvoor wij opdracht hadden gegeven, dan hadden we met verpakkingen gezeten waarover we niet tevreden waren. Die samenwerking heb ik als prettig ervaren.”

Blij

De eerste productierun is inmiddels achter de rug en de snoepjes worden op dit moment gelanceerd in de Rotterdamse horeca. “Wat we willen bereiken, is dat je tóch een beetje blij wordt wanneer je een Rotterdammertje bij de rekening krijgt – ook al moet je betalen. Een Rotterdammertje is dan natuurlijk veel leuker dan een ander snoepje. We merken dat de horeca er zeer geïnteresseerd in is. Dus wat ons betreft komen we snel weer bij NOMI Co-Packing terug om een nieuwe batch Rotterdammertjes te laten flowpacken!”

Meer weten?

Carlo Jochems
Sales director
+31 (0)76 - 206 10 32