Mijn bedrijf is gezond

Interview André van Peer met Regio Business

André van Peer van NOMI Co-Packing is al enige tijd bezig met duurzaamheid, het optimaal inrichten van verpakkingslijnen en het verbreden van verpakkingsdiensten. De coronacrisis toont de noodzaak van zijn plannen aan, dus rolt hij ze versneld uit.

NOMI is gevestigd in Etten-Leur, op twee locaties. Het heeft een state-of-the-art machinepark, waarmee een grote diversiteit aan producten machinaal verpakt kan worden, in karton, in plasticfolie, maar ook steeds meer in duurzame papieren folie.

Extra veel ijsjes

De verpakkingsspecialist fungeert als flexibele schil voor bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods. Het pakt - al dan niet voorverpakte - chocolade, zoetwaren en biscuits in. ‘Sinds corona verpakken we extra veel ijsjes. Mensen kopen liever een grote verpakking zodat ze minder vaak naar de supermarkt hoeven. We verpakken seizoensproducten waarvoor een producent geen eigen verpakkingslijn op wil zetten, producten die nieuw in de markt worden gezet en vangen verpakkingspieken op.’ De co-packer heeft ook terugkerende orders, maar moet altijd snel op kunnen schalen. De 70 vaste medewerkers krijgen dan gezelschap van 30 tot 80 flexibele medewerkers.

Geen paniek

NOMI groeit sinds de oprichting, 34 jaar geleden, gestaag. ‘Sinds zeven jaar maken we grote stappen. Door corona is daar tijdelijk een einde aan gekomen. De verpakkingsopdrachten voor de luchtvaart kwamen acuut tot stilstand. Gelukkig loopt food via het retailkanaal gewoon door.’ In paniek raakte hij niet. ‘Mijn bedrijf is gezond, ik heb niemand hoeven ontslaan. Door de 1,5 meter eis verliep de productie trager. Er stonden minder medewerkers aan de verpakkingslijnen tot we schermen konden plaatsen en weer konden opschalen.’ Voordeel is dat NOMI altijd bezig is met verbreding, in klanten, producten en concepten. André fungeert hierin als inspirator en motivator. Zijn team vertaalt zijn visie naar concrete plannen. ‘We zien nu goede mogelijkheden in home and personal care, e-commerce en consumentenelektronica.’

Post-corona

Hij denkt dat corona de wereld permanent zal veranderen. ‘Ik verwacht dat de beweging richting nieuwe regionalisering gaat versnellen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat bedrijven bereid zijn iets meer te betalen voor productie en inpakken in eigen land of regio in plaats van in een lagelonenland. Vooral als je bewust iets wilt doen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Je ziet dat consumenten ook meer voor chocola betalen als ze een product van Tony’s Chocolonely kopen, omdat ze de ethiek achter dit concept steunen.’

Inventief en innovatief

De ondernemer gelooft dat de maak- en verpakkingsindustrie in Europa meer, sneller en flexibeler moet inzetten op automatisering en robotisering. Zodat tegen zo laag mogelijke kosten geproduceerd kan worden. Hierbij komt de inventieve kracht van NOMI om de hoek kijken. André: ‘Een van mijn contacten deed laatst de uitspraak: ‘ergonomie is economie’ en dit geeft exact weer hoe ik met mijn bedrijf bezig ben.’ Hij doelt op het aanpassen van de werkomgeving zodat een zo kostenefficiënt en ergonomisch mogelijke productie gerealiseerd kan worden. ‘Zo staan er op de productievloer inmiddels vier cobots, dit zijn robots die niet in een kooi staan en tussen medewerkers hun taken uitvoeren. Ze dragen bij aan een betere ergonomie voor de medewerkers door hen repeterend of zwaar werk uit handen te nemen. Ze vormen de voorhoede; over drie jaar wil ik er minstens tien in huis hebben.’ Qua innovatie gaat veel aandacht uit naar het werken met duurzame verpakkingen bijvoorbeeld. ‘Verpakkingen worden dunner en zijn vaker van mono plastics of alleen papier en dus beter te recyclen. Wij zijn hier pionier in; al vijf jaar geleden deden we de eerste testen met papieren folie voor stand-up-pouches. Momenteel verpakken we al een kwart van ons totale pouches-volume in papier.’

Inhouse co-packing

Sinds 2013 werkt NOMI nauw samen met logistiek dienstverlener Nabuurs, in de joint-venture Na-Nomi Integrated Co-Packing Solutions in Oosterhout (Gelderland). ‘De filosofie van Nabuurs: de beste weg voor het product, sluit naadloos aan bij mijn visie en die van onze (gezamenlijke) klanten. Deze samenwerking levert dan ook veel op. De co-pack-diensten worden inhouse in de keten uitgevoerd. Dat scheelt veel transportkilometers en CO2-uitstoot.’ Daarnaast wordt de levertijd van 72 uur teruggebracht naar 24. André wil de komende jaren deze succesvolle formule met Na-Nomi verder uitbouwen en meer van dit soort samenwerkingen aangaan, inhouse bij logistiek dienstverleners of bij producenten.

Lees het interview ook op Regio Business

  • Interview André van Peer met Regio Business